How-to | Retail & E-Commerce
Veelvoorkomende pijnpunten tijdens een e-commerce migratie. En hoe deze te vermijden. (Deel 2)

In de deel 1 van het item “Veelvoorkomende pijnpunten tijdens een migratie van e-commerce websites! En hoe deze te vermijden” heeft u kunnen lezen wat de meeste voorkomende redenen zijn waarom een bedrijf wil migreren naar een nieuw e-commerce platform. Ook de meeste voorkomende problemen staan daarin genoemd. 

In dit item gaan we verder in op de oplossingen voor een succesvolle e-commerce website migratie. 

Plan zorgvuldig 

Maak een volledige gedetailleerde analyse van uw bedrijf voordat u overgaat tot de migratie – noteer de huidige status van uw verkopen en identificeer de doelstellingen na de migratie. 

Bekijk als onderdeel van uw bedrijfsevaluatie de algemene statistieken van uw huidige website: 

  • Unieke bezoekers 
  • Aantal transacties 
  • Aantal items per transactie en gemiddelde orderwaarde (AOV) 
  • Bruto-inkomsten 
  • Netto en brutomarge 
  • Conversieratio’s 

Gebruik deze gegevens om een realistische planning te maken voor na de migratie en om de migratie en het succes goed te kunnen meten. 

Stapsgewijs migreren 

Het hele e-commerce systeem migreren is een aanzienlijke taak en het kan nogal overweldigend zijn om het allemaal tegelijk te willen doen. Het kost ook enorm veel tijd, wat de groei van uw bedrijf kan vertragen. 

Een mogelijke oplossing is het proces en werk stap voor stap op te splitsen. Het oude en het nieuwe systeem werken parallel, u kunt het volgen en vergelijken, zodat de stap bij elke stap van het proces soepel verloopt. De mogelijkheid om geleidelijk te migreren is cruciaal. Er zijn veel verschillende manier om dit uit te voeren, afhankelijk van uw huidige oplossing en architectuur.  

Vermijd een SEO ramp  

SEO-aanbevelingen zijn vanaf het begin van het project essentieel om ervoor te zorgen dat het migratieproces zo soepel mogelijk verloopt. Een van de meest kritische factoren voor een succesvolle websitemigratie is volledige feedback en duidelijke taken van het SEO-team.  

Betrek uw SEO-specialisten, intern of extern, vanaf de planningsfase. 

Om je voor te bereiden op een soepelere migratie, moet je ervoor zorgen dat je SEO-team nauwkeurige technische taakbeschrijvingen geeft en je ontwikkelingsteam helpt de strategieën, taken en sub-projecten te begrijpen die ervoor zorgen dat je e-commerce website na de migratie SEO-vriendelijk blijft en de impact zo laag mogelijk laat houden. En dat het platform zo snel als mogelijk klaar is om verder te groeien. 

Zorg ervoor dat het team duidelijke doelstellingen heeft. Deze kunnen bijvoorbeeld zijn: 

  • Minimale ranking drops 
  • Minimaal verlies van referral traffic 
  • Behoud van key ranking en traffic 

Belangrijke tips: 

  • Maak een volledige crawl van de huidige website. 
  • Verzamel belangrijke statistieken en trends om de huidige site met die van u te vergelijken 
    met nieuwe. Wanneer de nieuwe versie klaar is, kan het team de oude en nieuwe versies vergelijken om ervoor te zorgen dat de Google-index intact bleef. Voeg Google / Bing-ranglijsten toe aan uw zoekwoorden, natuurlijk zoekverkeer, laadtijden van pagina’s en het aantal geïndexeerde pagina’s. 
  • Geef prioriteit aan klantervaring boven verkeer en ranglijsten 
  • Dien uw bijgewerkte XML-sitemap in bij Google & Bing Webmaster Tools 
  • Breng ze op de hoogte van uw nieuwe URL-structuur 
  • Installeer Google Analytics / Tag Manager en Webmaster Tools 
  • Controleer na de migratie op 404- links. Meestal daalt de verkoop na de migratie niet door nieuwe problemen, maar door gemaakte fouten tijdens de migratie. Het is daarom van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat alle links na het voltooien van het bewijs een tijdje worden vastgezet, overgedragen en gecontroleerd. 

Deel uw plannen 

Bij het overschakelen naar een nieuwe e-commerce oplossing is het belangrijk dat de business (sales, marketing etc) er goed bij betrokken zijn. 

Alle belanghebbenden (stakeholders) moeten de mogelijkheid hebben om hun vereisten te delen en de mogelijkheid hebben om te kijken naar de bedrijfsprocessen die een connectie hebben met het e-commerceplatform. 

Het is ook nuttig om belangrijke klanten te betrekken bij het testen van nieuwe oplossingen, bij gesloten test- en show-and-tell-sessies en later bij het opzetten van openbare toegang tot nieuwe versies van de website voordat migratie plaatsvindt en feedback wordt verzameld. 

Overweeg bètaversies aan te bieden aan uw meest waardevolle klanten. Verhoog langzaam het verkeer naar het nieuwe platform (in tegenstelling tot het inschakelen van het nieuwe platform met één switch) om te controleren hoe het werkt en hoe uw klanten het ervaren.